Van Eijsden naar Weert 95 km 229 hgtmtrs

1 juni 2023 - Weert, Nederland

Bij dit blog doe ik nog een foto van het vallen van de avond gisteravond aan de Maas. We liepen na het eten nog een rondje over de camping en dan krijg je zo’n zonsondergang nog als extraatje bij wat al een mooie dag was.

We waren op tijd uit de veren en zaten om 8.30 uur bepakt en bezakt op de fiets. Met het woon-werkverkeer mee fietsten we door Maastricht en slaan onze proviand in in de wijk Limmel, vlak bij de Hotelschool; geen onbekend terrein dus. Onze bestemming vandaag is Weert. We volgen de LF Maasroute en dan krijg je toch een heel andere indruk van zuid en midden Limburg dan wanneer je de A2 volgt zoals we al zo vaak deden op al die bezoekjes aan Maastricht of vakanties naar het zuiden. De LF route meandert tussen de rivier de Maas en het Julianakanaal. Het tussenliggende gebied is natuurgebied met plassen en weidegebieden, veelal in beheer bij Natuurmonumenten. Goed besteedde contributie vonden wij. Borgharen, Itteren en Stevensweert ken ik niet anders van vanuit het nieuws destijds bij de overstromingen van de Maas. Het zijn mooie kleine plaatsen om doorheen te fietsen. En Maasbracht was een verrassing. Het sluizencomplex is indrukwekkend groot en het stadje heeft een levendige haven met gezellige terrassen en groot industrie terrein. Even verderop fietsen we langs de Clauscentrale; ook zo’n icoon vanaf de A2 onderweg naar het zuiden. Bij Heel vlak onder Roermond verlaten we de LF Maastoute en sluiten we de dag af met 15 oninteressante kilometers over een weg gelegen tussen de A2 en het kanaal Wessem-Nederweert.

Om 17.30 zijn we in Weert waar we een kamer hebben geboekt in het gastenverblijf van de zusters Birgittinessen in Weert. Als oud Udenaren, beter nog als voormalige buren van de Birgittinessen in Uden,  willen we de kans om in het klooster in Weert te overnachten niet laten lopen. In Uden hebben wij - en velen met ons- die kans nooit gekregen.
We worden vriendelijk en gastvrij ontvangen door zuster ….. .? Hèh jammer , vergeten haar naam te vragen. Dat doe ik morgen dan bij het ontbijt. We mogen gebruik maken van de prachtige ommuurde kloostertuin midden in het centrum van Weert en er staat ons ook een grote ruimte met TV  en makkelijke stoelen, zeg maar de hotel Lobby, ter beschikking. Tot nu toe alle reden om met vertrouwen uit te zien naar het ontbijt dat ons morgenochtend wacht.

Deze Birgittinessen zijn in eerste indruk toch een beetje anders dan de slotzusters in Uden. Ze wonen hier met z’n zessen, overigens niet veel personen voor zo’n enorm kloostercomplex, en zitten  gezellig onder de maaltijd te kletsen en plezier te maken. Er wordt uitbundig gelachen.
Ondanks deze frivoliteiten laat het kloosterleven zich in het algemeen niet eenvoudig inleven door een buitenstaander als ik.  Maar een leven van uitsluitend contemplatie en devotie zoals de Udense zusters Birgittinessen voorstaan, is toch wel van een andere categorie religieuze toewijding dan de openheid en het sociaal contact dat wij hier in Weert ontmoeten.
Onze kamer is goed, de bedden warm en comfortabel, zeker na een week kamperen. Morgen uitgerust weer verder.