Van Kronenburg naar Roetgen 69 km 335 hgtmtrs

30 mei 2023 - Roetgen, Duitsland

Vanaf de camping in Kronenburg vervolgen we de Kyllradweg over een voormalig spoortraject. In tegenstelling tot gisteren , 2e pinksterdag, is het fietspad verlaten. Heerlijk rustig . Aan beide zijden van het pad ligt een ondiepe greppel en in de vochtige grond staan veel soorten bloeiende planten. We zien zenengroen, erepreis, vergeet-mij-nietjes, koekoeksbloem, korenbloemen, bosviooltjes, slangenkruid, één bloeiende wilde orchidee , boterbloemen bij de vleet, robertskruid en ooievaarsbek en verschillende kleuren.
Vogels hoor je natuurlijk ook voortdurend zingen vanuit de struiken en bomen langs het pad. Als ik het alleen van de zang moet hebben, weet ik vaak niet wat het is. Ik wil het beestje graag zien, dan lukt het beter. Vanochtend onder de koffie zat er een zwartkop vlakbij te zingen. Die had ik nu aan z’n zang moeten herkennen; in Maarn zit een paartje en die hoor ik geregeld. Maar toch pas toen ik de vogel vlakbij in de struik zag zitten wist ik het. Ook onder de koffie hebben we lang naar het cirkelen van een rode Wouw gekeken. Werkelijk Majestueus. Eenmaal op grote hoogte trok ‘ie de vleugels in en verdween als een streep in zuidelijke richting.

Weer op de fiets schoot er nog een geelgors en even later een roodstaart voor ons het fietspad over. Toch een leuke  score voor vandaag .

Even voorbij Bütgenbach sluit de Kyllradweg aan op de Vennbahn. Ook een voormalig spoortraject van Aken naar Luxemburg. Hoewel we hier meer fietsers tegen kwamen is het ook een fijne rustige route met gematigd klimmen of dalen.

Bij de lunch hebben we een gezellig praatje met twee wielrenners die vanochtend uit de Voerstreek zijn vertrokken naar Bastenaken.

Even voorbij Kalterherberg zijn er ineens sirenes van alle kanten. Kolonnes brandweerwagens rijden de hoge venen in. Van een voorbijganger horen we dat er brand is in de Venen. Hier ter plaatse op onze camping ten noorden van de hoge venen horen we niets meer. Hopelijk is het vuur geblust.

Morgen fietsen we naar Maastricht.

1. Sylvia Sletering:
    31 mei 2023
    Jeetje, wat gaat dat snel!
    Jullie komen terug met heel mooi weer🌞
    Goede reis nog.
  2. Jans en Henk:
    31 mei 2023
    Alweer genieten van jullie verhalen zal het missen als jullie tocht voorbij is. Het weer ook mee hé? Weinig of geen regen?. Zie uit naar het volgende verhaal