Van Weert naar Alphen 84,6 Km 85 hgtmtrs

2 juni 2023 - Alphen, Nederland

Bij het ontbijt vanochtend hebben we een kort gesprek met één van de zusters over de congregatie en de verschillende communiteiten van de Birgittinessen. Daar horen we dat het klooster in Weert 180 jaar geleden is gesticht door enkele zusters vanuit  Uden. Op dit moment zijn er geen Nederlandse zusters meer in Weert. Vanuit het generaal bestuur in Rome worden de zusters om de zoveel jaren geplaatst in een ander klooster en dus ook in Weert.  Leren Loslaten van datgene en diegene waar mee je vertrouwd bent geraakt moet hen leren in het dagelijks leven alleen  te vertrouwen op onze lieve heer. Ik vind het nogal wat. Genoeg in ieder geval om mee op de fiets te stappen.

Het eerste deel is 25 km langs de Rijksweg en de Zuid-Willemsvaart naar Helmond; nou ja, op zo’n lange fietsvakantie kan niet iedere kilometer door mooi landschap gaan. Wil noemt dat een anticlimax. We trappen stevig door en goed anderhalf uur later zoeken we een terras voor koffie in het centrum van Helmond.

Voor het vervolg zet ik de Garmin uit en we fietsen na de koffie over bekende UDD ( de club van mijn voormalige fietsvrienden uit Uden) wegen door Aarle -Richel, Beek en Donk , Boerdonk en Erp naar Uden, waar we bij vrienden gezellig hebben geluncht.

Na de lunch vertrokken we naar Alphen in Gelderland, waar we een overnachting hebben geboekt bij Vrienden op de Fiets. Dat ‘ op de Fiets’ moet in dit geval wel heel letterlijk worden opgevat. Zelfs in onze slaapkamer stond de racefiets op een trainer  klaar om nog wat extra kilometers te maken.  Wij hebben deze verleiding kunnen weerstaan. Er is een tijd van fietsen en een tijd van loslaten.

Heerlijk en gezellig gegeten in Brasserie het Anker, waar we een begin hebben gemaakt met de evaluatie van onze fietsvakantie. Ik denk dat er geen vervolg op komt. We houden het bij de conclusie dat het opnieuw een heerlijke vakantie was.
Morgen fietsen we van hier naar het Boshuis in Maarn om daar nog fijn een paar dagen af te kicken, de was te doen en de fietsen schoon te maken.