Van Basel naar Waldshut 67,7 km, 340 hgmtrs

18 mei 2023 - Stein, Zwitserland

Maar voordat we op de fiets stappen, was er een nachtje in de trein. Tja, Wat zullen we daarover melden? Het slecht functionerende reserveringssysteem voor zowel zitplaatsen als fietsen, of de  ontbrekende wagon met slaapplaatsen, slapende reizigers en bagage in de gangpaden, over het gedoe dat fietsen in internationale treinen met zich mee brengt. Laten we het er niet over hebben. Wel over één welwillende en onder deze omstandigheden stoïcijnse conducteur die  de problemen uitlegde en waar mogelijk oploste en voor ons in tweede instantie prima plaatsen voor de fietsen met bagage regelde. Top. Met slechts 20 minuten vertraging arriveren wij om 6.45 uur in Basel. Vlotte reis en daar ging het om.

Om 7.00 fietsen we door een zonnig en nog koud Basel dat op deze Hemelvaartsdag uitgestorven was. De start van onze route  langs de noordoever van de Rijn was snel gevonden met behulp van Garmin, waarna we oostwaarts stroomopwaarts gaan richting Bodensee. De etappe is redelijk vlak met af en toe een kort klimmetje; goed te doen. Over het plezier en gemak van De Pendix ondersteuning op de fiets van Wil zal ze zelf op enig moment wel berichten . Voor mij ziet het er heerlijk uit zoals Wil omhoog en tegen de wind in gaat.
Na een goed uur fietsen vinden we een bakker in Rheinfelden waar we heerlijk in de zaak  ontbijten. Wat een aanbod van Soorten broodjes en broden . Een goeie warme bakker waarderen we bij onze fietstochten nog meer dan we gewoonlijk al doen. Intussen lopen de dorpsbewoners af en aan om in te kopen voor het familieontbijt en is het een gezellige drukte in de zaak.

De Rijn is permanent aan onze rechter hand. Breed en snel stromend zonder goederen scheepvaart en enkele waterkrachtcentrales. Ook veel aandacht langs de kant voor het rijke soorten leven  in de rivier. Ook daaraan is te zien dat de narigheid van de vervuiling van de Rijn vanaf Basel begint en minder stroomopwaarts. De grote chemische concerns zijn rond Basel aan de Rijn opvallend aanwezig. Bayer, BASF, DSM, Roche; ze zijn gebroederlijk naast elkaar gehuisvest.

We zijn op tijd binnen vandaag na onze vroege start. Snel douchen en even kort slapen om de gemiste uren van vannacht in te halen. Het restaurant heeft een ‘Spargel’ menu. De menukaart kan achterwege blijven

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pierre:
    18 mei 2023
    De problemen met de trein kennen we uit ervaring
    Fijn dat het is opgelost en jullie aan de rit zijn begonnen
    Kan me de reactie op het gebruik van de pendix door Wil goed voorstellen
    Wij waarderen de ondersteuning met de pendix iedere dag
    Geniet van de taartjes en de tocht
    Groetjes