Van Waldshut naar Stein Am Rhein. 71,7 km 587 hgtmtrs

19 mei 2023 - Stein am Rhein, Zwitserland

Vanochtend bij het uitchecken bleek dat het hotel de kosten voor het diner niet op de rekening had gezet. En dat voor een heerlijk asperges menu genuttigd onder een prachtig schilderij van een Hongaarse (?) bruiloft. Waarom een Hongaarse bruiloft hier in het zwarte woud. Nou dat zit zo de voormalige eigenaar van het hotel was een Hongaar. En de rekening dan? Die is natuurlijk aangepast. Dat duurde dan wel even voordat alle administraties gecontroleerd en gecorrigeerd waren.

Buiten voor het hotel op de markt alle tassen even gestalt bij twee Canadezen, die wij bij de Konditorei troffen; konden wij de fietsen even uit de stalling halen. Zij waren onderweg op de fiets naar Amsterdam en hoopten vanaf België een aantal keren te kunnen overnachten bij Vrienden op de Fiets. Het is mij niet duidelijk geworden hoe die luitjes nu bekend waren met FodF. Wij hebben direct bevestigd dat dit inderdaad heel gezellig overnachten is. Je moet VodF natuurlijk in ere houden.

de route van Waldshut tot Schaffhausen liep regelmatig langs de drukke provinciale weg. Het intensieve verkeer en ook het bebouwde landschap viel wat tegen. Maar dan, ineens ben je in Rheinfall bij Schaffhausen. Lang geleden op de lagere school wel gehoord over de beroemde waterval, maar nog niet eerder gezien. Het is een toeristische trekpleister van jewelste met alle drukte van dien met eettentjes, boottochten en toeristen uit landen die je in Amsterdam ook veelvuldig treft. Toch heel leuk dat we het nou eens in het echt en van dichtbij hebben gezien want de Rheinfall is werkelijk spectaculair. Het boottochtje hebben we overgeslagen, misschien een volgende keer.

Iets voorbij Schaffhausen lunchen we op een klein landje langs de Rijn. Die privé landjes langs de rivier zie je veel. Een blokhut, grote kast of oude caravan met een vuurplaats en picknick bank en een strak gemaaid gazon zijn wel zo’n beetje de vaste ingrediënten. Een prima plek dus om aan de rivier van ons verse Wurfelbrot met jam en kaas te genieten.

Het tweede deel van Schaffhausen naar Stein Am Rhein was aantrekkelijker landschap om door te fietsen. De meeste hoogtemeters lagen inmiddels achter ons en de route ging over secundaire landwegen, halfverharde paden door het bos en over wegen ‘nur für Landwirtschaftliches Verkehr’. Daar rekenen wij onszelf voor de gelegenheid ook toe. Heerlijk fietsen door mooi verzorgd land- en tuinbouwgebied. De doperwten stonden al in dik in de bloei. In Maarn nog maar net boven de grond.

De accu van de Pendix doet het goed. Vandaag meer dan 70 km en bijna 600 hgtmtrs en windje tegen. Wil gebruikt de lichtste stand (22Nm) en had nog 28% van de lading over bij een accucapaciteit van 350 W.

wij overnachten in hotel Schwanen in Stein Am Rhein. Het pand is uit de 17e eeuw. Sindsdien is er niet veel aan gebeurd denk ik. Maar de bedden zijn goed 🥱😴

1. Henk en Jans.:
    19 mei 2023
    Wat een leukverslag . Het komt heel vertrouwd voor op naar het volgende verslag. Slaap ze
  2. Jan en Sien.:
    19 mei 2023
    Heel leuk en bijzonder om jullie hier in Egmond a/d Hoef te volgen!
    Geen 71,7 km, maar wel een schitterende tocht in de stralende zon door het duingebied gefietst!
    Fijn dat de Pendix zo goed bevalt, Wil!
  3. Sylvia Sletering:
    20 mei 2023
    In gedachten fiets ik met jullie mee. Leuke reisbeschrijvingen Henk, je zou jullie zo achterna fietsen!
    Een winderige en zonnige groet vanuit Zeist.