Van Stein Am Rhein naar Möhringen 61,6 km 760 hgtmtrs

20 mei 2023 - Tuttlingen, Duitsland

Van Rijn naar Donau. Het zou de naam van de etappe van vandaag kunnen zijn. De route leidde ons vanochtend snel langs de Untersee, een uitloper van de Bodensee. Het ging direct korte stukjes op en af , van de oever af (op) , weer naar de oever toe (af). Dit eb en vloed spel bracht ons na ruim een uur in Radolfzel en hadden we al 200 hoogtemeters achter de kiezen. Onderweg bij de bakker weer een vers Wurzelbrot gekocht voor de lunch.

In  Radolfzel pikken  we de Zwarte Wouden route op, die ons via Straatsburg, Triër, door de Eifel in Maastricht gaat brengen.

Heel veel km waren er niet te gaan vandaag; hoogtemeters des te meer. Van het stroomgebied van de Rijn naar dat van de Donau betekent dat we een aantal hoge heuvels tot 800 meter over moesten.
In Eigeltingen , net voor de langste klim vandaag ( 5km 5% gem), op een terras de Accu van Wil een half uurtje aan de stroom gehad. Zelf tankten we bij met een fles Spa rood. En wat denk je? Bij vertrek brak voor het eerst de zon goed door. In korte broek, in de zon en met een bijgevulde batterij ziet het leven er goed uit. Van de bakker in Rheinfelden kregen we in dit verband een toepasselijk tegeltjeswijsheid mee: Wenn das Leben süss  ist, braucht man kein Zucker. Je snapt het , we zijn vlot omhoog gefietst en de dag afgesloten met een lange afdaling van 4 km naar Möhringen. Hier verblijven we in een prima pension. Uit de supermarkt halen we een verse salade, fles bier en toetje. Heerlijk en alles zonder Zucker. En morgen naar de bron van de Donau.

1. Pierre:
    20 mei 2023
    Leuk zo onderweg elkaars fietstocht te kunnen volgen
    We hebben allemaal dezelfde rituelen op z’n tocht
  2. Willem Groote:
    21 mei 2023
    Mooi om de verhalen van jullie ervaringen te lezen!