Van Möhringen naar Tennenbron 71,6 km 392 hgtmtrs

21 mei 2023 - Tennenbronn, Duitsland

Prachtig weer vanochtend bij vertrek, de eerste warme dag  waarbij we om te beginnen de Donauradweg zullen volgen. Maar eerst een bakker gezocht voor een taartje straks bij de koffie en brood voor bij de lunch. Toch maar even vragen aan een Duitse Dame op leeftijd, die net met fiets en kar het huis uitkomt op weg naar haar groentetuin. Nee, een bakker was er niet meer; steeds meer winkels sluiten. Je moet alles via internet kopen. Er is ook geen school meer .. ‘ und ein Dorf braucht eine Schule’ . Daar konden wij het mee eens zijn. De problemen van kleine dorpen op het platte land zijn kennelijk internationaal. We gokken op een bakker in het volgende dorp en wensen onze Duitse mevrouw een prettige dag in haar tuin.

Er wordt veel gefietst deze zondag langs de Donau. Dagjesmensen, gezinnen en ook fietsers met tassen net zoals wij en route naar ..? Het volgende dorp heeft een warme bakker dus we zijn gered voor de dag. De velden langs de Donau staan vol bloemen. Ze kleuren vooral geel met heel veel uitbundig bloeiende Arnica.

In Donaueschingen brengen we een kort bezoek aan het Museum voor moderne kunst. Dankzij de kunstscheurkalender van Jan en Sien hebben we met dit museum kennis gemaakt. We hebben nu dus de carrosserie in bladgoud van een Porsche in het echt gezien . Da’s dan toch even anders dan een plaatje van de kalender.
We laten het dal van de Donau achter ons en vervolgen onze rit door het dal van de Brigach, een veel smaller, rustiger  en lieftalliger dal dan dat van de Donau. Het voert ons naar het oude ommuurde stadje Villingen wat de moeite van het bekijken waard is. Het heeft een stratenpatroon vergelijkbaar met Elburg ; een vierkant met parallelle straten die elkaar in rechte hoeken snijden en daarbij drie mooie poorten . Dat bekijken van Villingen liep dus wat anders. In hoofd en zijstraten was een grote braderie/ markt en kermis. Je kon over de koppen lopen. Niet echt aantrekkelijk om met onze fietsen tussen door te lopen. Via een parallelweg hebben we Villingen verlaten, zonder terrasje op weg voor het laatste deel vandaag naar Tennenborg.

Dat terras is toch nog goed gekomen. Even buiten Villingen komen we langs een  gezellig feest met een MusikKapelle in Lederhosen, biertafels en Taarten. Dit feest bleek een fondswervingsactie ondersteund door vrijwilligers van de CDU voor een plaatselijk goed doel. We zijn direct aangeschoven voor een fles bier en voor een leuk gesprek met onze tafelgenoten .

Verfrist weer op de fiets voor een laatste milde klim en een heerlijke afdaling van 7 km naar Tennenbron waar we logeren in Gasthof Adler. Da’s mooi want Je moet toch tenminste één nacht slapen in een Gasthof met de naam Adler of Zum Post , dat kan ook.

1. Willem Groote:
    21 mei 2023
    Ik zie jou nog wel een keer in zo'n Porsche aankomen Henk! Ik denk dat Wil dat ook heel erg leuk zal vinden!!