Van Konz naar Trier en terug naar Konz

27 mei 2023 - Konz, Duitsland

Vandaag zijn we met de trein (12 km ) naar Trier gegaan. Het station in Konz ligt min of meer naast de camping ; heel gemakkelijk dus en geen gedoe met het veilig stallen van onze fietsen in Trier.

Trier stond nog op ons verlanglijstje en hoewel we vaak genoeg in de buurt zijn geweest, was het er nog nooit van gekomen. We lopen een korte wandeling van het station naar de oude stad, waar  je al snel bij de Porta Nigra staat, in de loop der eeuwen zwart geworden door roetafzetting. Later in de middag zien we in het Rheinische Landes Museum  een indrukwekkende Maquette van de transities die het Romeinse bouwwerk in de middeleeuwen heeft ondergaan. De poort werd opgenomen in een kerk, die later door Napoleon weer werd afgebroken. Een foto heb ik maar niet genomen ; het zag er zwart van de mensen.

Door naar de marktplaats waar het een gezellige boel was niet in de laatste plaats door de uitbundige zeepbellen met veel kinderen die daar achteraan zaten. Centraal op de marktplaats staat een mooie fontein met vier vrouwen figuren die de vier kardinale deugden voorstellen. Fijn dat het er op stond , want ik vergeet ze altijd: Verstandigheid, moed, gematigdheid en rechtvaardigheid. Alle figuren goed te herkennen aan de deugd waar ze voor staan behalve de deugd moed. De figuur houdt niets in haar handen o.i.d. Zij toont slechts een ontbloot been. Nou ja, daar was voorheen natuurlijk moed voor nodig, maar of dat nu als een teken van deugdzaamheid moet worden opgevat weet ik niet.

Daarna bezoeken we de Dom. In één woord een indrukwekkende kathedraal, natuurlijk in de omvang van het gebouw maar meer nog in de rust en gematigde aanwezigheid van mooie altaren , ingelegd houtwerk van de banken en in de doopkapel en de reliëfs. In de kerk vonden we in het Allerheiligen altaar nog twee deugden terug : geloof en hoop. Een voorstelling van de Liefde om de zeven christelijke deugden te volmaken heb ik niet gezien, maar die kwam ik later gelukkig nog in het Rheinisches Landesmuseum tegen.

Het museum geeft een uitgebreid beeld van Trier in de Romeinse tijd met beelden, gebouwen, grote mozaïeken en gebruiksvoorwerpen. En daar was ineens het mooie kleine beeldje van Amor en psyche als verwijzing naar de Liefde

Een dag Trier en de zeven deugden. Morgen uitgerust weer op de fiets en dan weer gewoon doortrappen.

1. Kees:
    28 mei 2023