Van Brumath naar La Petite Pierre 47 km 481 hgtmtrs

24 mei 2023 - La Petite-Pierre, Frankrijk

Vanmiddag hebben we de toerist uitgehangen voor de variatie. We waren al om 14.00 uur op ons logeeradres, een oud en gezellig Logis de France. Dat gaf ons de gelegenheid het stadje midden in de Vogezen goed te bekijken, een wandeling naar het Chateau te maken en een paar biertjes op een terras te nemen.
Voordat we daar aan toe waren moest er vanochtend nog wel eerst even gefietst worden. De eerste 25 km langs het Marne Rijn kanaal met een windje in de rug was een makkie en heerlijk fietsen. Daarna moest de horde van de Vogezen genomen worden naar La Petite Pierre, een klim van 6,5 %  over een kilometer of 7 door een prachtig bos. Het bleek goed te doen. Na de klim van vier dagen geleden in het Zwarte Woud naar Witthoh en de klim van vandaag staat ons nog slechts één serieuze klim te wachten in de Eiffel, volgens onze reisgids dan en daar vertrouwen op.

Onderweg veel ooievaars gezien en veel ooievaarsnesten. Op lichtmasten, lantaarnpalen, schoorstenen en in bomen natuurlijk, ook nesten boven het fietspad . Ook troffen we een grote kolonie nestende of beter gezegd mestende kraaien boven het fietspad. We zijn er in beide gevallen droog onder door geraakt, wat best bijzonder is te oordelen naar de sporen op het wegdek.

Het Hotel beschikt over een goede keuken met een klassieke menu kaart waarop veel regionale gerechten. Wil een Truite met amandelen, ik zuurkool op z’n Elzassers met worst, gerookt spek en casseler rib. Ik was bepaald niet de enige met deze menukeuze.

Al met al een mooie afwisselende dag waarbij het weer iedere dag beter wordt.

1. Kees:
    25 mei 2023