Van La Petite Pierre naar Saarlouis 93 km 345 hgtmtrs

25 mei 2023 - Saarlouis, Duitsland

Vanochtend gaat het met ons bergafwaarts. En dat is maar goed ook. We hebben een lange dag voor boeg en dan helpt het als het een beetje naar beneden gaat. De noordenwind daarentegen hielp niet mee. Tot in de middag pal tegen. Maar dat was dan ook het enige dat niet mee zat. Het was al met al een prachtige dag met stralend weer, mooie wegen en fietspaden. Het eerste uur ging over een hoogvlakte in de Vogezen . Naar het noorden en oosten een helder scherpe tekening van de heuvels; naar het westen waren ze prachtig wazig blauw.

Na de afdaling uit de Vogezen volgden wij vanaf Wittring de rivier de Saar die op deze hoogte in Frankrijk gekanaliseerd is , het Canal de la Sarre. Na een 20 km fietsen we het Duitse Saarland binnen en komen we aan in Saarbrücken. We hebben vandaag veel voorbeelden gezien van de zware industrie en mijnbouw waar Lotharingen en het Saarland bekend mee zijn. Tussen Saarbrücken en Völklingen zien we Staalindustrie en grote energie bedrijven .

Er is onderweg voortdurend veel te zien aan natuur en cultuur. Kijken, en uitkijken natuurlijk, is wel de eerste zintuiglijke activiteit, zoals we al (lang geleden) van Piaget leerden. Maar er valt al fietsend ook veel te ruiken. Gisteren en vandaag waren het vooral  de bloeiende Acacia bomen  en bloeiende Vlierstruiken die je aandacht trekken; heerlijk.

We arriveren om 16.00 uur op de camping  en nadat de tent staat is het tijd voor een fles bier.

Ik had het over zien en ruiken. Nu de avond valt is er ook nog veel te horen. Even verderop zit een kolonie kraaien. We horen ze al vanaf onze aankomst. Ben benieuwd hoelang ze doorgaan . Ik ga naar bed. En dat voelt goed 😊